7.9.07

Gerçeklik ve Lisan

Gerçelik ve Lisan

1) Kelimeler

Gerçeklik
Bilgi
Adalet
Mizan
Kelime

2) Gerçeklik ve Lisan Arasındaki Alaka

Gerçeklik lisanla (kelimelerle) ifade edilebilir.

Gerçekliğin en karmaşık yapıları bile lisanda ifade edilebilir. Bu ifadeler bazan mecazi (metaforik), bazan da meseli (allegorik) olabilir.

Lisanda gerçekliğin en doğru bir şekilde ifade edilebilmesi, sahip olunan kavram sistemine bağlıdır.

Gerçekliğin lisandaki ifadesinde kullanılan kelimeler arasındaki gramer bağlantıları önemlidir.

Tarif: Kelimelerin farklı kullanım yapılarına “kavram” denir.

Bir lisanın zenginliği, içindeki kelimelerin çokluğu ile değil, bu kelimelerin o lisanda nasıl kullanıldığı ile ölçülmelidir.

En güçlü lisan, hem kavramları çok olan, hem de bu kavramlar arasındaki bağlantıları gerçekliği ifadede en uygun olan lisandır.

Güçlü bir lisan, en önemli kavramlarını diğer bütün kavramlarıyla bağlantılandıran bir lisandır.

Bütün kelimeleri gerçekliği doğru ifadede kullanılabilecek bir lisanın bazı kelimelerini iptal etmek, o lisanı gerçekliği ifade açısından zayıflatır.

Bir lisanda gerçekliği doğru ifadede kullanılan anahtar kelimeler iptal edildiği zaman, o lisanın gerçekliği doğru ifade etme özelliği ortadan kalkar.

Bir lisanda, gerçekliği doğru ifade etmede kullanılan bir kelime iptal edildiği zaman onun yerine mutlaka başka bir kelime geçer. Bu şekilde iptal edilen her kelime lisanın gerçekliği ifade özelliğini bozar.

Gerçekliği en iyi ifade gücüne sahip bir lisanda, gerçekliğin en küçük ayrıntılarını ifade etmeyi sağlayacak yeni kelimeler o lisanın kendi kavramsal yapısı içinden çıkartılabilir.

Gerçekliği en iyi ifade gücüne sahip bir lisanda yapılacak bütün kavramsal değişiklikler o lisanın bu özelliğini bozar. Böyle bir lisana, başka bir kavram sisteminin kelimeleri aşılanacak olursa, o lisanla gerçeklik arasındaki alaka temelde ortadan kalkar.

Bir lisanda kelimeler ancak kullanıldıkları zaman hayat kazanır ve kullanıldıkları sürece canlı kalır.

En üstün lisan, kelimeleriyle gerçekliğin en doğru ifade edildiği lisandır.

Yaşayan iki lisandan hangisi gerçekliği daha iyi ifade ediyorsa, o daha güçlüdür.

Güçlü ve canlı bir lisan, zayıf lisanları yutar.

Bir lisan, çoğu zaman insan zihninde bir yazılım gibi çalışır. “Lisanın kullanımı zihnin aynasıdır.”

“Kullanılan lisanın sınırları düşüncenin de sınırlarıdır.” (Wittgenstein)